tisdag 2 februari 2010

Mera semlor åt folket!

Det är bara att konstatera att min bror är en sann semlefantast! Det dröjde inte många timmar efter första semlebaket tills han hörde av sig och undrade om jag hade justerat i receptet, vilket jag inte hade gjort. Vid halv tio på kvällen kom han över och vi vispade grädde, vägde inkråm och mandelmassa. Målet var att försöka förbättra fyllningen i semlorna. Den nya fyllningen blev bra mycket godare, enligt vårt tycke då ;-) Nu är det bara en fin bulle som saknas!

12 kommentarer:

Linda sa...

Åh tack!

Jag åt årets första semla igår på ett café i Norrköping!
Den var riktigt god.
Hoppas du knåpar ihop ett super recept!
Du får höra av dig då.. för här ska med bakas semlor

Mvh Linda

Elins Cards and other handscrafts sa...

Mmmmm.... fastelavensboller (som de heter her i norge) er bare såååå godt.. Og disse her ser jo herlig ut.

Elin xx

Linda sa...

Vadå nu saknas bara en fin bulle?? Den ser väl helt perfekt ut! ;) Superfin! Jag gjorde semlor idag för första, men allt gick bara fel hela tiden! Men skam den som ger sig, det blev semlor tillslut ändå.

Hanna - Bakfnatt sa...

Linda: Har man väl satt i sig en god semla, så längtar man ju efter nästa ;-) Jag hoppas på att kunna publicera ett bra recept i god tid innan fettisdagen!

Elin: Tack! Vad roligt att få veta vad det heter på norska =)

Linda: Tack, men jag är inte helt nöjd med smaken.. Dessutom har jag inte lyckats särskilt bra med konsistensen än.. Det blir helt enkelt att testa sig fram mer ;-)

yasemin sa...

Semlor är det bästa jag vet! Tur att det inte är fettisdagen året runt. Annars skulle jag se stor ut ;) Kan nog trycka i mig flera semlor om dagen. ;)

sana sa...

jag tycker mycket om semlor men jag gjort aldrik 555, jag har åt semlor från en mycket känd konditory i Lund de har mycket god semlor haha men kan jag få smaka din också .... :d

Hanna - Bakfnatt sa...

Yasemin: Håller med - tur att det inte är fettisdagen året runt =) Det är väl lite av charmen också, att man äter det under en relativt begränsad tid varje år (såvida man inte fuskar då) ;-)

Sana: Hihi =) Nä, de bullarna är verkligen inte helt lätta att lyckas med!

Hemma hos Klara... sa...

Mmm vad gott det ser ut. I år -ska- jag baka egna, har bara köpt en butiksbakad semla på ICA och det är ju ingen riktig höjdare.

Ha det gott!
Helena

Sandra drömkaka sa...

Hihi ja han låter som en sann semlefantast, men det är förståligt så gott som det är :) & det är ju som godast hemmagjorda :)

Hanna - Bakfnatt sa...

Helena: Det blir ju någonting alldeles visst med hembakat ;-)

Sandra: Jo, nog är det förståeligt, hihi =)

Annika Christensen sa...

Helt rätt - en om dagen minst...
Älskar semlor men jag köper mina.
Annika

Hanna - Bakfnatt sa...

Annika: Köpta semlor kan vara farligt goda =)

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥