onsdag 26 maj 2010

Tårta som studentmössa

För en tid sedan fick jag ett mail med frågan hur man gör en tårta utformad som en studentmössa. Kul med lite frågor, tycker jag! Efter att ha tittat på hur andra sådana tårtor är uppbyggda så har jag nu knåpat ihop en egen version och idag tänkte jag bjuda på några enkla, mycket överskådliga steg-för-stegbeskrivningar. Och innan jag börjar.. ja, jag vet att skärmen och bandet runt mössan skall vara svarta ;-) Som jag tidigare har skrivit om är det svårt att få till svart färg genom att färga själv (bättre är det då att köpa färdigfärgad sugarpaste eller marsipan), så istället för att låta studentmössan ha grådassiga inslag får den ha lite blått i sig =)

Beskrivningen hoppar över de första stegen i processen: att baka och dela tårtbottnen, fylla och spackla tårtan, färga delar av materialet samt att kavla ut marsipan, sugarpaste eller en blandning av de båda materialen. Arbetsbeskrivningen startar i och med att ett marsipanlock har lagts ovanpå "tårtan" (som i detta fall enbart är en bit utskuren tårtbotten med lite grädde runtom).

1. Här ligger ett utkavlat marsipanlock över tårtan. (Jag vill dock flagga för att sugarpaste är enklare att arbeta med och likaså en blandning mellan sugarpaste och marsipan). För att uppnå ett snyggt resultat bör tjockleken på det utkavlade locket vara 3-4 mm. När du täcker tårtan är det viktigt att du har kavlat ut ett lock som är bra mycket större än själva tårtan, i annat fall är det väldigt svårt att få bort veck som lätt uppstår. Använd händerna (eller en smoother, ett slags "tårtstrykjärn") till att arbeta in locket mot tårtan. Börja i överkant och arbeta dig neråt, runt tårtan.

2. När hela locket "sitter på" tårtan skär du bort allt överflödigt material med en vass kniv. Skär så nära tårtan som det går och avsluta med att försiktigt dra bort överflödet. Lite småskavanker i nederkant gör ingenting eftersom bandet sedan kommer att dölja det.

3. På bilden ser ni vad som kommer att bli band respektive skärm till studentmössan. För att göra bandet kavlar du helt enkelt ut materialet som du sedan skär i en lagom bred remsa (hur bred beror på storleken på tårtan samt vad just du tycker är snyggast)! För att få skärmen att storleksmässigt passa resten av mössan kan du placera den bakform du använde då du gjorde tårtbottnen ovanpå materialet och sedan skära utmed formen. Detta blir då "innerkanten", alltså den sida som kommer att placeras mot mössan.

4. Sedan är det dags att skära till framkanten av skärmen. Börja i ena kanten och fortsätt till den andra i ett enda bestämt drag. Justera med kniven i efterhand om du inte blir nöjd.

5. Se över tårtan. Om den är den snyggare på någon viss sida så placerar du med fördel skärmen just där. Placera skärmen kant-i-kant med tårtans nederdel.

6. Pensla ena sidan av remsan sparsamt med vatten (detta kommer att fungera som lim då det kommer i kontakt med tårtan). Placera remsan runtom tårtan i dess nederkant. Börja med att placera mitten av remsan ovanför skärmen, så får du skarven på baksidan av tårtan!

Gör slutligen en tvåfärgad "knapp" till mössan genom att kavla ut valda färger och stansa ut två cirklar med lämpliga verktyg, exempelvis tyllar. Fäst den mindre cirkeln på den större med lite vatten och därefter hela knappen på bandet ovanför skärmen. Har du inga lämpliga verktyg så kan du rulla två kulor i olika storlekar och sedan trycka till dem lite lätt med fingret! Vill du sedan dekorera tårtan ytterligare så är det bara att släppa loss fantasin! Lycka till!

21 kommentarer:

Fröken Nina sa...

Hej Hanna!
Vilken superfin blogg du har. Hoppas det är okej att jag länkade till dig. Annars får du hojta till!
/ Nina

sana sa...

Är det riktigt studentmössa eller tårta hihi
jätte kul ide' tycker jag, du har alltid fint ide' att göra tårta bli roliga och söta

Millas Hälsoblogg sa...

Hej
Tack för hjälpen. Nu ska jag väl klara av att göra studenttåratn till sonen. Har fått tag på svart och vit marsipan.
http://millashalsoblogg.blogspot.com

Tulipan´s bakverk sa...

Tycker den e tokfin även om skärmen e blå ;)

Kram

Hanna - Bakfnatt sa...

Fröken Nina: Åh, tack! Självklart är det ok att du länkar, det gör mig bara glad =)

Sana: Tack för din fina kommentar! Just denna typ av tårta är nog ganska så vanlig vid studenttider, fast kanske inte med blått band och blå skärm ;-)

Millas Hälsoblogg: Så roligt att kunna vara till hjälp! Det kommer säkert att gå fint för dig! Fint att du fått tag i svart marsipan! Kanske man får se resultatet på din blogg sedan? ;-)

Tulipan´s bakverk: Tack snälla Stina!!

Lisa sa...

Hej vilken rolig blogg och äntligen någon som kan förklara på ett enkelt sätt!!!Jag hamnade här av en slump.

Moster sa...

bra med en beskrivning!
Ska göra en studentmössa till nästa fredag men jag tänkte krångla till det gör mig och försöka få skärmen lite rundad och i vinkel nedåt som på en riktig mössa. Ska experimentera lite med flowerpaste och höja upp själva tårtan lite.
Men skiter det sig är det skönt att ha en lätt beskrivning att följa. En platt skärm är ju bättre än ingen alls. :D

Hanna - Bakfnatt sa...

Lisa: Åh, tack för din fina kommentar om bloggen! =) Vad glad jag blir över att beskrivningen nådde fram till dig!

Moster: Kul att du tycker det var bra med en beskrivning, och att du upplever den som enkel! Tanken är att de allra flesta skall klara av att göra en studenttårta efter den ;-) Låter som en bra idé att göra en lite mer "verklighetsnära" skärm av flowerpaste, det löser du säkert fint! =)

Kakbiten sa...

Jag gillar verkligen steg-för-steg beskrivningar! Tack :-)

Du har en väldigt fin blogg! Hoppas det är ok om jag länkar till dig... Gillar du min blogg (http://kakbiten.blogspot.com/)får du gärna länka tillbaka!

Sara sa...

Jag tycker det är så svårt att klä en tårta i marsipan! Men här ser det helt lätt ut:)

Annie sa...

åh vad fin den var! Jag har haft lita radiotystnad men ska försöka komma igång snart igen.. vad roligt med lite tips och trix! jag ska lägga upp min studenttårta när den är klar sen också men jag har lita annorlunda design..:)

Hanna - Bakfnatt sa...

Kakbiten: Så roligt! Tack för dina fina ord om bloggen, det värmer =) Självklart får du länka!

Sara: Jo, helt lätt är det inte.. Det är väl bara att öva, öva och åter öva som gäller ;-)

Annie: Tack! Det blir spännande att se din studenttårta när den är färdig =)

Daniella - BakeCake sa...

Underbart fin! Den ser verkligen verklig ut! :)

Gå jätte gärna in på min blogg och delta i tävlingen där jag lottar ut en inbjudan till den nya receptsidan Baka.se plus en goodiebag! Ha en jätte skön helg! Kram Daniella - BakeCake

Lotte sa...

Tack så mycket! Fick idén från en annan tårtblogg, men minns tyvärr inte vilken...

O vad bra med en studentmösse-beskrivning! Ska själv göra två sånna den 3 juni, vet i huvet hur jag ska göra men väldigt bra o se här om jag tänkt rätt ;-)

Hanna - Bakfnatt sa...

Daniella - BakeCake: Tack för din kommentar! Står dock över tävlingen eftersom jag redan har tillgång till baka.se ;-)

Lotte: Så roligt att du tycker det var bra med en beskrivning! Låter spännande att få göra två studenttårtor "på riktigt" =) Man kan säkert göra denna typ av tårta på många olika sätt, så jag vill inte kalla ovanstående för "rätt sätt", utan bara ett som fungerar! Har du tänkt annorlunda så kan det mycket väl fungera det också ;-) Lycka till!

Helena sa...

Vilken fin studentmösse-tårta! När jag tog studenten för... hrm... 10 år sedan fick jag en studentmösse-tårta, men din var ännu finare än den!

Hanna - Bakfnatt sa...

Helena S: Tack för dina fina ord! =)

Millas Hälsoblogg sa...

Hej
Nu kan du se hur studenttårtan blev på bloggen. Och lite recept från studentbuffen. Jag länkade till din blogg
Det gick bra gjorde bara en tabbe har ej kavlat marsipan tidigare så det blev lite krångel men sedan blev det bra. När man gör rätt så var det lätt.
Camilla

Hanna - Bakfnatt sa...

Millas Hälsoblogg: Jättekul att få se hur resultatet blev =) Att kavla marsipan är inte det allra enklaste och kräver nog en del övning innan man känner att det flyter på.. Hoppas att dagen blev toppen!

Lina sa...

Haha! Tårta som studentmössa :D

Hanna - Bakfnatt sa...

Lina: =) Tack för din kommentar!

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥