onsdag 19 oktober 2011

Tårta med Härrydas kommunvapen

I år sommarjobbade min kära sambo på Härryda kommuns ekonomiavdelning. Han ville så gärna ha med sig en hembakad tårta med marsipanlock att bjuda på sista dagen, så det är väl klart att man ställer upp =) Önskemålen var att tårtan skulle vara dekorerad med Härrydas kommunvapen och att bokstäverna adm för administrativt stöd skulle vara med. Om jag har förstått det hela rätt så symboliserar det blå i vapnet vatten, det gröna skog och det vita kommunikation, bland annat i form av flyg. Jag tyckte att lite skog kunde passa bra att ha som kantdekoration, och så fick det bli.

I samband med detta tårtbak så var jag sugen på att testa lite nya recept. Som en liten parentes kan nämnas att jag har varit vegetarian under ett antal år, men avbröt detta i våras. Det innebär att jag numera är öppen för att testa vissa typer av recept som jag tidigare sorterat bort och framförallt är det olika sorters fruktmousser som lockar!

Vid detta tårtbak testade jag en för mig ny tårtbotten, smörkräm samt en blåbärsmousse. Förutom blåbärsmoussen innehöll tårtan även ett lager hallonmousse och samtliga recept kommer att dyka upp på bloggen framöver.

10 kommentarer:

Tove sa...

Stilig tårta! Nu vet jag ju inte hur vapnet borde se ut men det ser perfekt ut så här i alla fall. :) Skall bli skoj att se vilka nya recept du kommer med.

Anonym sa...

Jag förstår inte.. Vad är det i vegetarianismen som hindrat dig från fruktmoussen? Jag trodde du skulle säga köttmousse eller något sånt..

Hanna - Bakfnatt sa...

Tove: Tack! Det kommer nog att dyka upp ett och annat nytt recept här framöver, det skall bli spännande att testa lite nytt =)

Aksel: Ojdå, inser att jag hade kunnat vara lite tydligare där ;-) Många recept på exempelvis fruktmousser innehåller gelatin. Vill man utesluta gelatin så kan agar vara ett alternativ, men jag kom aldrig så långt att jag började experimentera med detta. Bra att du lyfte upp frågan, det kan säkert vara fler som undrar samma sak!

Mårtenssons kök sa...

Moussetårtor är så gott, mycket godare och friskare än grädde...:)

Sophia sa...

Har du något bra recept på blåbärsmoussen?

Hanna - Bakfnatt sa...

Mårtenssons kök: Det är något jag måste ta och upptäcka! Det låter ju väldigt gott när man läser recept och beskrivningar och det ser ofta så smarrigt ut =)

Sophia: Receptet kommer framöver =)

katarina sa...

Skitsnygg tårta,om man får uttrycka sig så!

Hanna - Bakfnatt sa...

Katarina: Tack =)

Anonym sa...

Å väldigt uppskattad var tårtan på arbetsplatsen, både god och vacker att titta på. Det pratas om den än!

Hanna - Bakfnatt sa...

Hejsan anonym! Åh, så kul att läsa! Tack för att du delar med dig =)

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥